هوَس هنر

هنــری متفـاوت از شمــا

هنــری متفـاوت از شمــا

۸ مطلب در آبان ۱۳۹۱ ثبت شده است

دوستان عزیز این عکس ها با اجازه صاحبخانه و دوست خوبمون گرفته شده امیدوارم براتون جالب باشه.

  • آشنایی مختصر و مفید با ساز پیانو آکوستیک

Piano Structure

آشنایی با ساختار داخلی و مکانیسم پیانوهای آکوستیک


داشتن آشنایی کلی با قطعات داخلی و مکانیسم پیانو می تواند به شما در انتخاب، نواختن و نگهداری این ساز کمک فراوانی کند. گرچه آشنایی کامل با عملکرد پیچیده این ساز موضوع بحث این وبسایت نیست ولی با این حال سعی کرده ام تا حد امکان بخش های اصلی پیانو را به شما معرفی کنم تا نمایی کلی از عملکرد این ساز زیبا برایتان به تصویر کشیده شود.
پیانوهای دیجیتال به دلیل داشتن سیستم تولید صوت الکترونیکی در این بحث نمی گنجند.  

از نظر ساختار کلی، گراند پیانوها و پیانوهای دیواری تفاوت های مشخصی با هم دارند، ولی به طور کل هر دو نوع این پیانوها از نظر عملکرد و اجزایشان بخش های مشابهی دارند که در ادامه به آنها پرداخته ام :

 

Piano Parts


فریم یا چارچوب پیانو :
فریم یا چارچوب، اسکلتی است که سایر بخش های داخلی پیانو را در خود نگه می دارد. فریم ها معمولاً از چوب هستند ولی گاهی برای افزایش استحکام از میله های آهنی در درون آن ها استفاده می شود. در پیانوهای گرند، فریم از زیر پیانو و در پیانوهای دیواری از پشت قابل مشاهده می باشد.

Grand Frame

فریم چوبی یک گرند پیانو - نما از زیر

 

Upright Frame

فریم چوبی یک پیانو دیواری - نما از پشت


ساند بورد (Sound Board):
ساند بورد یکی از مهمترین بخش های یک پیانو محسوب می شود. وظیفه ساند بورد تقویت، رزونانس و پخش صدای تولید شد توسط سیم هاست. این بخش که از صفحه ای از چوب به قطر تقریباً ۱۰ میلیمتر ساخته شده با ارتعاش سیم ها به لرزه در آمده و موجب تقویت صدا می شود. بر روی ساند بورد قطعات بلندی از چوب به شکل نوار نصب می شود که به پل یا بریج (Bridge) موسومند. وظیفه بریج نگه داشتن یک سر سیم های پیانو می باشد. سر دیگر سیم ها به سیمگیرها بسته شده است. 
تغییرات ناگهانی دما و رطوبت می تواند موجب انبساط و یا انقباض ساند بورد شده و در نتیجه این تغیرات، باعث بروزمشکلاتی مانند تغییر کوک و در موارد حادتر ترک برداشتن آن شود. از این رو رطوبت و خشکی شدید هوا بزرگترین دشمنان ساند بورد هستند.
ساندبوردهای مرغوب معمولاً از چوب درخت صنوبر ساخته می شوند و هرچه رگه ها یا شیارهای روی چوب – که به صورت خط های موازی هستند – بیشتر باشد کیفیت ساند بورد بهتر بوده و به همان نسبت کیفیت صدا و تحمل پذیری آن در مقابل تغیرات آب و هوایی بیشتر است. در ساند بوردهای بسیار مرغوب، شیارهایی با حدود ۱۸ تا ۲۰ عدد در هر اینچ (۷ تا ۸ شیار در هر سانتیمتر) را می توانید مشاهده کنید.

Soundboard

نمائی از ساند بورد یک گرند پیانو

 

Bridge

ساند بورد و بریج یک گراند پیانو در حال ساخت

 

صفحه چدنی (Cast-Iron Plate
در قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم فریم های پیانو برای تحمل فشار زیاد سیم ها به اندازه کافی مقاوم نبودند. این فریم ها که کاملاً از چوب بودند در مقابل فشار سیم ها و تغییرات محیطی بسیار ضعیف بودند. با طراحی و ورود فریم های آهنی در اوایل قرن بیستم، تحول عظیمی در صنعت تولید پیانو ایجاد شد. در واقع همه پیانوهای مدرن امروزی دارای یک صفحه یکپارچه چدنی در ساختار خود هستند. استفاده از صفحه های مقاوم چدنی به دلیل تحمل پذیری بسیار بیشترشان در مقابل فشار سیم ها، امکان کوک پیانو به استاندارد A-440 ( نت لا با فرکانس ۴۴۰ هرتز) که به کوک کنسرتی موسوم است را فراهم کرد. 
صفحه های چدنی طراحی شده اند تا بتوانند فشارهای بسیار بالای سیم ها را تحمل کنند. بد نیست بدانید در پیانوهای دیواری و یا گراند پیانوهای با ابعاد متوسط، فشار و تنشی که یک سیم تحمل می کند برابر ۷۰ کیلوگرم و در مجموع ۲۳۰ سیم، حدود ۱۸ تن (۱۸۰۰۰ کیلوگرم) می باشد. این مقدار تنش در کنسرت گراندها نزدیک به ۲۸ تن (۲۸۰۰۰ کیلوگرم) است!

Cast-Iron

صفحه  چدنی یک گرند پیانو - نما از بالا

 

Cast-Iron Upright

صفحه  چدنی یک پیانو دیواری - نما از روبرو 

 

تخته سیمگیرها (Pin-Block)
تخته سیمگیرها، بلوک چوبی سخت و چند لایه ای به قطر حدوداً ۳/۲ سانتیمتر است که سیمگیرهای پیانو را در خود نگاه می دارد. سیمگیر خود قطعه کوچک میله ای شکلی است که سوراخی در یک سر آن قرار دارد. انتهای این میله درون تخته محکم شده و سیم پیانو به سوراخ سر آن بسته و تابیده می شود. در این تخته، لایه های مختلفی از چوب با جهت های متفاوت محکم به هم چسبانده می شوند تا بیشترین مقاومت را در برابر چرخش سیمگیرها داشته باشند. تخته سیمگیرها بین صفحه چدنی و فریم چسبیده و محکم چفت می شوند.

Pin-Block

نمای شماتیک سیمگیر و تخته سیمگیر

 

Upright Inside

تصویری از بخش داخلی یک پیانو دیواری - ساند بورد، صفحه چدنی، سیمگیرها و سیم ها در عکس کاملا مشخص می باشد  

 

اکشن (Action)

اکشن در واقع قلب پیانو به حساب می آید. این بخش بیشتر قطعات پیانو مانند کلیدها، چکش ها، اهرم های تکرار، دمپرها و ... را در خود جای داده است. تمامی این قطعات روی هم سوار شده و در کنار هم بر روی یک فریم آهنی قرار  گرفته و فرم یکپارچه ای را تشکیل می دهند.

Grand Action

اکشن  یک گرند پیانو

 

Grand-Action 2

اکشن و بخش های مرتبط آن در یک گرند پیانو 



 

Grand Action3

نمای شماتیک از قطعات اکشن یک گرند پیانو 

 

Upright Action

نمای شماتیک از قطعات اکشن یک پیانو دیواری 


بررسی عملکرد دقیق اکشن به دلیل ساختار و پیچیدگی آن از حوصله این وبسایت خارج است. برای مشاهده انیمیشن نحوه عملکرد این بخش می توانید اینجا را کلیک کنید.
برای آشنایی بیشتر با ساختار اکشن و قطعات آن اینجا را کلیک کنید.

 

پدال ها 
پدال ها اهرم های پایی هستند که در زیر پیانو تعبیه شده اند. به کمک این پدال ها نوازنده می تواند کیفیت و حالت صدای ساز را کنترل کند. پیانوهای امروزی معمولاً دارای سه نوع پدال هستند که در زیر به توضیح آنها پرداخته ام :


۱- پدال طنین ( Sustain Pedal 
این پدال موجب فاصله گرفتن همه دمپرهای پیانو از سیم ها می شود. دمپر یا خفه کن قطعه ای از جنس نمد می باشد که به صورت عادی روی سیم پیانو قرار دارد و مانع ارتعاش آن می شود. تقریباً هر کلید پیانو به جز کلید های قسمت های زیر یا نازک آن یک دمپر مخصوص به خود دارد. وقتی نوازنده پدال طنین را که درسمت راست قرار گرفته نگه می دارد همه دمپر ها همزمان از سیم فاصله می گیرند. این کار موجب می شود تا صدای پیانو به واسطه تاثیر اصوات هماهنگ  و هارمونیک سیم های پیانو بر روی یکدیگر، پر طنین تر و زیبا تر به گوش برسد.


۲- پدال سوستنوتو یا پدال تمرین ( Sostenuto Pedal 
پدال وسط پیانو در پیانوهای مختلف کارهای مختلفی انجام می دهد. در بیشتر گراند پیانوهای مدرن این پدال به پدال سوستنوتو موسوم است. نقش این پدال در این ساز ها عقب نگه داشتن دمپر یک و یا گروهی از کلید های پیانو است.
در اکثر پیانوهای دیواری این پدال موجب  می شود تا پرده ای از نمد مابین سیم ها و چکش های پیانو قرار گیرد. این کار صدای ساز را تا حد زیادی کم کرده و در نتیجه انجام تمرینات پیانو بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران راحت تر خواهد شد.   
پدال وسط در بسیاری از پیانوها ممکن است اصلاً وجود نداشته اشد. در پیانوهای دیجیتال پدال وسط به جز ایجاد سوستنوتو ممکن است نقش های مختلفی داشته باشد.


۳- پدال نرم ( Soft Pedal 
هنگامی که این پدال گرفته می شود چکش های پیانو به سیم ها نزدیک تر می شوند. این کار از شدت ضربات کاسته و در نتیجه حد صدای پیانو و البته کیفیت و جنس آن را تغییر می دهد. از این رو به این پدال پدال نرم گفته می شود.  

Piano Pedals

 

Dampers

دمپرها در بخش باس یک پیانو دیواری

همانطور که در میانه تصویر مشاهده می کنید دمپرها روی سیم ها را پوشانده اند.

 

منبع :  http://www.hmovassaghi.com

 

قسمت ھای مختلف سنتور

جعبه صوتی :دو صفحه ذوزنقه شکل است که با کلاف ھای 4 گانه جانبی به یکدیگر متصل شده است. معمولا ضلع بزرگتر
این ساز 90 و ضلع کوچکتر آن 36 و ارتفاع آن 6 و قائده آن 26 سانتی متر است.
صفحه رو :این صفحه از مرغوبترین نوع چوب ساخته می شود و دو گلُ مشبک در طرفین صفحه برای خروج صدا ایجاد
می کنند و 2 ردیف 9 تایی خرک در 2 طرف صفحه برای عبور سیم ھا می گذارند.
پلُ ھا :داخل جعبه صوتی سنتور پل ھایی استوانه ای شکل بین صفحات زیر و رو در محل ھای معین می چسبانند. وظیفه
پل ھا این است که فشار صفحه رو را کنترل و از نشست کردن و تغییر شکل یافتن صفحه جلوگیری کنند. پل ھا ضمنا در ایجاد
تعادل و تن صدای ساز نیز موثرند.
1 سانتی متر است که از یک طرف، انتھای پھن و مسطح آن / خرک :قطعه کوچک چوبی استوانه ای به ارتفاع تقریبی 2 و قطر 5
روی صفحه قرار می گیرد و از طرف دیگر دارای برش ھایی در سطوح جانبی است.
تعداد خرک ھای سنتور 18 عدد است که 9 عدد طرف چپ و و 9 عدد در طرف راست قرار دارد و از روی ھر خرک یک گروه
چھارتایی سیم که ھمصدا کوک می شوند، می گذرند.
1 سانتی متر و قطر 2 میلی متر وجود دارد که مانع تماس / مفتول روی شیار ھر خرک، مفتولی فلزی از نوع ساچمه به طول 5
سیم با چوب می شودو به این ترتیب صدای سیم ھا شفاف تر به گوش می رسد.
گوشی ھا :گوشی ھای سنتور، 72 میله از جنس فولاد یا فلزات ضد زنگ ھستند که در ردیف ھای چارتایی (جمعا 18 ردیف) در
داخل بدنه کلاف سمت راست سنتور قرار گرفته اند.
تراش قسمت بیرونی دارای سوراخی است که یک سر سیم داخل آن فرو می رود و اضافه سیم دور آن پیچیده می شود.
است. قسمتی از آن در دست قرار می گیرد. ممکن است از جنس چوب باشد و در T کلید (آچار) کوک :وسیله ای به صورت
انتھا قسمت دیگر سوراخ کم عمقی به شکل تراش سر گوشی وجود دارد.
شیطانک 2 :قطعه چوب باریک و بلند و کم ارتفاع به طول ذوزنقه اند که در طرفین راست و چپ صفحه رویی سنتور چسبانده
شده اند و روی آن شیار کم عمقی برای عبور سیم ایجاد شده است.
1 میلیتر ھستند که در بدنه کلاف / 2 سانتی متر و قطر 5 / سیم گیر 72 :مفتول فلزی گوچک در ردیف ھای چھار تایی به طور 5
سمت چپ قرار دارند. نیمی از طول ھر سیم گیر داخل کلاف و نیم دیگر آزاد است که گره ھر سیم جداگانه به ھر یکی از آنھا
می افتد.
سنتور 72 سیم دارد که 36 سیم آن در گروه ھای 4 تایی روی 9 خرک طرف راست قرار دارند و رنگشان زرد و از آلیاژ مس یا برنج
ھستند و 36 سیم آن نیز در گروه ھای چھار تایی روی 9 خرک سمت چپ قرار دارند و رنگشان سفید و فلزی فنری ھستند.
مضراب:سنتور با 2 مضراب چوبی به طول 22 سانتی متر نواخته می شود و ھر یک از این مضرابھا از 3 قسمت تشکیل شده
اند:
حلقه مضراب که حالت نیم دایره داردو زایده کوچکی در انتھای آن وجود داردو با انگشتھای سبابه و میانی دور حلقه را می گیرد.
ساقه مضراب ترکه ای باریک بین حلقه و سر مضراب است.
سر مضراب کمی پھن تر ساخته می شود و محل اصابت به سیم ھا است. چنان که از چند دھه قبل معمول شده، سر مضراب را
با پارچه ضخیمی (اصطلاحا نمد) می پوشانند تا صدای گرم و لطیف تری حاصل شود.
شکال مختلف نت ھا
در موسیقی ارزش زمانی نت ھا یکسان نیست بعضی کشیده تر و بعضی مقطع و کوتاه ھستند مطابق شکل
شکل نت کشش زمانی انھا را مشخص میکند ومثلا نت گرد برابر 2 نت سفید 4 نت سیاه 8 نت چنگ 16 نت دولا چنگ و 32 نت
سه لا چنگ می باشد.
وضعیت نت ھا روی سنتور
وضعیت نت ھا روی سنتور به شیوه ی زیر مشخص می شود.
بر روی سنتور مجموعا 18 خرک وجود دارد 9 خرک سمت راست(سیمھای زرد) و 9 تا سمت چپ (سیمھای سفید(
خرک ھای روبرو نتھای ھمنام دارند.
روی ھر خرک چھار سیم موجود است که ھمگی یک نت را دربر دارند.
سیم ھا دو رنگ ھستند سفید و زرد.
در شکل زیر ھریک از اعداد نشان دھنده ی نت خاصی ھستند:
1فا 2می 3ر 4دو 5سی 6لا 7سل 8فا 9می
مختصری از موسیقی نظری
نت ھای موسیقی علاماتی ھستند که صداھای موسیقی به وسیله ی آنھا مشخص ونوشته میشوند
اسامی نت ھای موسیقی:
دو-ر-می-فا- سل-لا- سی
خطوط حامل:
پنج خط افقی وموازی با فواصل معینّ که نت ھا را در رو یا میان خطوط آن مینویسند و از ھم تشخیص میدھند حامل
میگویند.خطوط حامل را از پایین به بالا می شمارند.
کلید:
علامتی است که در سمت چپ پنج خط حامل قرار می گیرد و نام و موقعیت صدای نت
ھارا تعیین می کند.
برای آموزش سنتور از کلید سل استفاده میشود بدین ترتیب نتی که بر روی خط دوم
حامل باشد سل نامیده میشود و بقیه ی نت ھا نسبت به نت مذکور شناخته میشوند.
نحوه صحیح قرارگیری پشت ساز و به دست گرفتن مضراب:
در مورد نحوه به دست گرفتن مضراب و طرز نشستن پشت سنتور که از اھمیت بسیار زیادی برخوردار است و در
صورت عادت کردن به نحوه نشستن غلط پشت ساز، مشکلات زیادی در آینده ایجاد خواھد شد، چند نکته قابل بیان
است:

-1 به صورت کاملا راست و مستقیم روی صندلی در مقابل میزی که باید ارتفاعی در حدود 60 سانتی متر
داشته باشد، باید بنشینید. (به اصلاح از قوز کردن باید خودداری کنید)ت قریبا می توان گفت ارتفاع میز باید
به صورتی تنظیم شود که بازو و ساعد زاویه ای قائمه داشته باشند.
-2 محل قرار گرفتن پشت سنتور باید به نحوی باشد که نوازنده به تمام ساز تسلط کامل داشته و برای مضراب
زدن به سیم ھای زرد و سفید و پشت خرک ناگزیر نباشد جای خود را مدام تغییر دھد.
-3 حلقه مضراب ھای سنتور را بین سه انگشت اول، دوم و سوم (شست، سبابه و وسطی) قرار دھید.
فراموش نکنید که انگشت ھای چھارم و پنجم باید چسبیده به انگشت سوم باشد و پشت سر ھم و یا زیر ھم
قرار گیرند، یعنی در داخل دست جمع نشوند. در ضمن حلقه مضراب ھم حدودا به بند اول انگشت دوم و سوم
برسد. ( به عکس ھا دقت کنید.)
-4 محل فرود آوردن مضراب باید حدود 3 الی 4 سانتی متر با خرک فاصله داشته باشد.
-5 حرکت مچ به ھنگام مضراب زدن بھتر است شبیه حرکت دستی باشد که در ال چرخاندن یک شئ دوار است
و تا حد ممکن باید از حرکت خشک مچ جلوگیری کرد. (متاسفانه بسیاری از نوازندگان در این بخش مشکل دارند
و اغلب با استفاده از حرکت آرنج مضراب می زنند.)
-6 اگر مضراب را خیلی محکم در دست بگیرید اجرای آن خیلی خشک و با فشار خواھد بود. و اگر خیلی آزاد در
دست نگه دارید در موقع اجرا انگشتان به حرکت در می آیند. پس بھتر است حد متوسط آن را در نظر بگیرید.
یعنی نه خیلی محکم و نه خیلی آزاد. در ضمن ھمیشه سعی کنید سر مضراب به طرف بالا متمایل باشد.

1 - کلاف
سوراخ موجود در پایین کلاف برای انتقال صدا به بیرون و تسھیل حمل و نقل ایجاد می شود
2- گوشی سنتور
3- سیم گیر
4- صفحه روی سنتور
5- گل سنتور
گلھای روی صفحه سنتور علاوه بر زیبایی سنتور ، جھت انتقال صدا به داخل بدنه و ایجاد رزونانس تعبیه
شده اند
6- شیطانک
دو قطعه چوب که در سمت راست و چپ صفحه سنتور نصب می شوند
7- مفتول سیمی روی شطانک
1 میلی متر که بر روی شیطانک ھا قرار می گیرد و سیم ھا در دو انتھای صفحه / مفتول فلزی به ضخامت 5
با عبوراز آنھا به سیم گیر ھا و گوشی ھا ختم می شوند
8- خرک
9- مفتول سیمی روی خرک
10- سیم ھای زرد
11- سیم ھای سفید
12- سیم ھای سفید پشت خرک
13- سیم ھای زرد پشت خرک
سیم ھای فوق قابل نواختن نمی باشند

شما میتوانید نمونه کارهای ما را در لینک زیر مشاهده کنید

http://hamidfathi.blog.ir

آلبوم جدید مرتضی پاشایی

{برای حمایت از این خواننده عزیز اگر توان مالی ایجاب میکند اون رو خریداری کنید وگرنه دانلود کنید و از اون لذت ببرید}
دوستان در صورتی که موفق به دانلود نشدید به سایت منبع مراجه کنید

دانلود آلبوم بصورت یکجا با کیفیت 128

منبع : www.asremusic.com

فول آلبوم جدید محسن یگانه به نام حباب

دوستان عزیز لینک آلبوم جدید بسیار زیبا و شنیدنی از

خواننده محبوب کشورمون برای دانلود قرار داده شده،

پیشنهاد میکنیم حتما اون رو دانلود کنید.

{برای حمایت از این خواننده عزیز اگر توان مالی ایجاب میکند اون رو خریداری کنید وگرنه دانلود کنید و از اون لذت ببرید}

دوستان در صورتی که موفق به دانلود نشدید به سایت منبع مراجه کنید

دانلود آلبوم بصورت یکجا با کیفیت 128

منبع : www.tofun.ir

فروش سمپل و VST

دوستان عزیز میتوانند جهت خرید این پکیج حرفه ایی با شماره تماس اختصاصی

09378099068 تماس حاصل فرمایند واز قیمت ها و نحوه ارسال محصول مطلع شوند.

لیست برخی از سمپل و vst های موجود در این پکیج :

Rmx (مجموعه ریتم ها و Loop های متنوع)

Kontact (انواع صداهای ترکی و استرینگ)

Nexus (مجموعه صداهای دیجیتال حرفه ایی)

مجموعه عظیمی از صداهای گیتار الکتریک، آکوستیک و کلاسیک

Drum Sampl (مجموعه حرفه ایی برای ساخت ریتم)

ست های حرفه ایی ریتم و صدا های انواع کیبورد های Korg

 

دوستان عزیز مجموعه ذکر شده تست شده و قابل استفاده می باشد

لذا در صورت اجرا نشدن مشمول گارانتی برگشت می باشد

آهنگساز : حسن رشیدیان / تنظیم : بهزاد شیبانی نژاد / ترانه سرا : معصومه شیخی

 آقای علیرضا اینالویی یکی از خواننده های خوب و خوش صدای شهر فسا هست

که بزودی آلبوم اول ایشان بدست نوازندگان خوب این شهر تنظیم و تهیه میشود.

 دانلود با کیفیت 160

4.28 مگابایت